Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.09.2010 17:59 - Писта за Формула 1 – чисти частни интереси
Автор: kalinkamenov Категория: Спорт   
Прочетен: 1214 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 02.11.2010 16:02





Писта за Формула 1 в България? Да, да! Нищо лично, но става въпрос за чисти частни интереси. Една от особеностите на българския език е тази, че е единственият в света, в който можеш с двойно положително възклицание да отречеш нещо. Става въпрос именно за „да, да”.

Та в проекта за писта за Формула 1 у нас доста често можем да отговаряме с това „да,да”. Много са смешни всички, които се пънат в гърдите,че в България може да се направи писта за Формула 1. То, че може да се построи, може. Но след това какво правим?

Целият процес по строежа на една такава писта минава през няколко етапа. Първо се намира терен. Това вече е решено. Става въпрос за терена на военното летище край Доброславци. Кой лобира за това място. Румен Петков и Богдан Николов. Двамата заедно и поотделно държат половината Плевен. Естествено, че ще натискат за там.
Преди година председателят на федерацията по мотоциклетизъм Богдан Николов твърдеше, че всичко с Бърни Екълстън, който държи маркетинговите права за Формула 1, вече е договорено и само остава да се подпише договорът. Тогава плановете бяха за строеж на писта около Варна. Градът беше най-подходящ за целта заради добрата си инфраструктура, хотелите, близкото летище и най-многото слънчеви дни в годината. После нещата се промениха. Мотив "заради искане на архитекта на пистата". Премина се към варианта Доброславци. Тогава Николов заяви, че е говорил с главния архитект на София Петър Диков и той се е заел с проекта. Че как няма да се заеме. То това е проект та дрънка. Диков бе и на срещата между министъра на икономиката Трайчо Трайков и представител на компанията Emirates Associate Business Group (EABG). Визитата на арабите е по повод да се "изясни натрупаните недоразумения и да се обяви официалната позиция на консорциума" за строителството на писта за Формула 1 край София. Това стана известно от съобщение на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма след неофициално писмо от Абу Даби, получено с посредничеството на Българската федерация по мотоциклетизъм. Но нещо имало грешка. Техническа най-вероятно. Запазена марка на правителството. Оказва се, че в министерството "е получило неофициално писмо чрез Българската федерация по мотоциклетизъм, в което компанията Emirates Associate Business Group (EABG) потвърждава своя ангажимент към подписаното Писмо за намерения (Letter of intent), но допълва, че "в медиите е разпространена заблуждаваща информация, която създава лоша атмосфера, но EABG стои зад намеренията си да работи с българското правителство, съобразно подписания документ".
С думи прости, измиване на ръце.
Арабите не се оказаха представители на шейха. Но премиерът бе на срещата. Някъде нещо по веригата се къса.
Та да се върнем на Петър Диков, който също присъства на срещата с арабите. Просто не би изпуснал частта от пая да участва в проектирането. Да, да. За пореден път. Има една малка подробност. Явно никой от заинтересованите да „бръкнат в кацата” не си е направил труда да провери, че Бърни Екълстън работи с един единствен архитект, когато става въпрос за строеж на писта за Формула 1. Той се казва Херман Тилке. Няма значение в коя страна ще е пистата, няма значение на кой континент. Тилке е човекът, който проектира. Бърни държи на това. С думи прости, ако искаш писта, Тилке проектира. Така бе в Дубай, Сингапур, Малайзия, Китай и т.н. Петър Диков – „да,да”.
Ако предположим, че нещата се задвижат и се построи писта, то на дневен ред излиза нещо друго.
Годишната вноска за участие. Този проблем Богдан Николов реши така: "Има си акционери за тази работа. Държавата няма да участва". Ежегодните такси за домакинство за новите организатори варират между 20 и 23 млн. евро. Дойдохме и до парите. Нещо се движи, нещо се работи, но нищо не се вижда. Целта на идейните дейци е да са в центъра на вниманието. Държавата няма да участва с вноска, защото това ще е работа на частна компания. Какво показа нагледното управление на пистата в Турция, в Истанбул.
Турският мениджърски екип управлява само първото състезание от договора с Бърни Екълстоун. Това бе през 2005 година. Поради ниска посещаемост, турците се отказаха. Не им излязоха сметките и бяха на огромна загуба. От 2006 до 2010 Бърни ръководи подготовката и самата надпревара в Турция. С други думи човекът си закърпва договора и си изпълнява календара, който е заложен в договора с телевизиите.

В последните години Екълстън на няколко пъти предупреди, че пистата в Турция може да отпадне от календара заради ниската посещаемост на състезанието. Турция е близо 10 пъти по-голямата като население от България държава. Факт! През 2012 година САЩ се завръща във Формула 1 с пистата си в Остин, Тексас. Индия и Русия обявиха желанието си да домакинстват кръг от надпреварата. В същото време Асоциацията на тимовете от Ф1 (ФОТА) е взела категорично решение стартовете през сезона да не са повече от 20. В момента те са на границата – 19. През последните няколко години заради неизпълнение на изискванията отпаднаха четири от класическите писти за шампионата – „Маникур” (Франция), „Индианаполис” (САЩ) и „Имола” (Сан Марино). България в момента не изпълнява и елементарните изисквания за инфраструктурна обезпеченост около Доброславци.

За каква Формула 1 става въпрос изобщо!? Частна, може би. Да, да.      


Тагове:   писта,   Формула,


Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kalinkamenov
Категория: Спорт
Прочетен: 1567451
Постинги: 105
Коментари: 526
Гласове: 134
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930